15 oktober 2010

Man tager vad man haver..

Födelsedagar är trevliga påhitt tycker Morsan & jag. Presenter å tårta, kalas och festligheter.. E. fyllde år tidigare i höst och fick de här fina grytlapparna. Passar perfekt i deras kök som går i vitt och blått!


Hjärtformade grytlappar från Morsan & jag!






























Yttertyg i romantiskt tyg med blommor och ränder..


















Rutigt innertyg i blått och vitt..


















Grytlapparna kan hängas upp i Morsan & jag-lappen!



































Å när vi ändå är i köket vill jag dela med mej av ett recept. Hade planerat för en god kycklinggryta här om kvällen, men när Darlingen dök upp vid 18.30 och jag fortfarande inte hunnit börja med middagen (nån bebis-förälder som känner igen sej..?) insåg jag att jag inte hade köpt hem hälften av ingredienserna.
Så va gör man..? Jo, man tager vad man haver..

Å efter att ha tittat på "Halvåtta hos mej" på tv 4 där det bjöds nån typ av karibisk meny måste jag erkänna att jag inspirerades.. Följande gryta smakade annorlunda men väldigt gott! Måtten på ingredienserna är ungefärliga, för jag skrev inte ner receptet förrän jag va klar med grytan..

Karibisk kycklinggtyta!

3 st. kycklingfileér
smör/olja
2 dl. lätt creme fraiche
1 dl. creme fraiche
1/2 dl. vispgrädde
(ev. lite mjölk också)
4-6 msk. Mango chutney
1 st. gul lök
1/2 färsk ananas
1/2 färsk mango
1 påse cashewnötter
Salt, svartpeppar, vitpepppar och pepparmix

Skär kycklingfilé i bitar och stek i smör/olja.
Krydda!
Häll på lätt cremefraiche, cremefraiche, grädde och mango chutney.
Strimla lök och skär den färska ananasen och mangon i små bitar, häll i grytan.
Låt grytan puttra en liten stund och häll i cashewnötterna precis på slutet.

Serverades med ris, körsbärstomater och det som var kvar av den färska ananasen!

God enkel middag! :)













Kanske nåt att prova i helgen! Ha det gott!
Kramar från Morsan & jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar