1 november 2009

Våra vetepåsar

Våra vetepåsar kan användas till en mängd olika saker.. En varm vetepåse lindrar en stel nacke eller rygg, den är också skön att lägga på kalla fötter eller händer.  Många äldre och handikappade lider av dålig blodcirkulation och då är vetepåsen super att lägga under täcket en stund innan läggdags så blir det varmt å skönt när man ska sova. En varm vetepåse lindrar effektivt vid ryggvärk, växtvärk, mensvärk eller magont. Många barn tycker om att kura ihop sej med en varm vetepåse när det är läggdags.. Skönt! :)
Vetepåsen lindrar också skönt vid foglossning under graviditet.

Vetepåsen värms i mikrovågsugnen, på full effekt i 2-4 min, tillsammans med ett glas vatten. Vattenångan förhindrar att vetekornen torkas ut. 

Observera att vetepåsarna kan börja brinna vid överhettning. Värm dem därför inte längre än rekommenderad tid.


Om man istället kyler vetepåsen kan den effektivt användas för att till exempel kyla svullnader. Då lägger man vetepåsen i en plastpåse i frysen en stund innan användning.

Vetepåsarna sys i linnetyg och finns i flera färger. Färgerna på påsarna i lager varierar. Vetepåsarna kan inte tvättas, så vi har därför sytt upp fodral i matchande färger som kan träs över vetepåsarna. Fodralen är också sydda i linne och kan tvättas i 40 grader.







Vetepåsarna finns i två originalvarianter,    
en helt rak som finns med eller utan fack.









Den andra ser ut som ett stort T, T-påsen.
Det finns även fodral till den. :)





















De raka vetepåsarna kostar 150 kr och T-påsarna 200 kr. Fodralen kostar 60 kronor.
Fler modeller kommer att läggas ut senare, vi har bland annat små vetepåsar som är goa vid ont i öronen och smalare vetepåsar som är perfekta att använda i barnvagnen när det är kallt ute.







Jag är en riktig fryslort så jag använder mina vetepåsar jättemycket! Morsan och jag rekommenderar den varmt och passar härmed på att tipsa om vetepåsar som årets julklapp till nära å kära.. :)
Är du sugen på en vetepåse i en annan modell så kan vi specialsy efter önskemål!
Ha en bra dag, önskar morsan & jag :)

3 kommentarer:

  1. kul att se er "igång"! jag min fegis väntar på jag-vet-inte-vad innan sagogryn blir nåt mer än hobby... gôrmôe lycke te!

    SvaraRadera
  2. T-påsen jag som jag köpte va lovley :) rekommender alla att ha en sådan. Mycket snygg är den också :) kram kram

    SvaraRadera
  3. Tackartackar Jana, vi får bli "kollegor" så småningom! Du kommer klara det galant! Kraaam!

    Va kul å höra att du är nöjd "anonym"! T-påsarna gör verkligen gott på trötta axlar.. :)

    SvaraRadera