18 december 2010

När det lider mot jul..

Igår for jag och lilla familjen norr över från Göteborg hem till våra familjer i Värmland. Här ska vi fira jul, Ludvigs allra första, och jag hoppas såklart det blir superduper trevligt. Jag tycker mycket om traditioner men försöker samtidigt undvika så många måsten och krav som möjligt vilket innebär att varje julafton inte behöver se ut exakt som de 14 senaste. I år gör vi på ett sätt å nästa år gör vi på ett annat, det som passar bäst från år till år. Hur som helst brukar det bli mysigt å trevligt med alldeles för mycke mat å alldeles på tok för många julklappar! :)

När vi väl anlände hemma hos Morsan & Farsan igår eftermiddag kunde jag knappt vänta med å få börja sy. För jag har verkligen längtat efter att få sy något. Härliga känsla när man sytt klart å "skapat" nåt som förhoppningsvis är sött, fint eller praktiskt (eller nåt som är allt på en gång!). Så efter en god middag som Farsan så klart hade lagat komponerade Morsan & jag ihop snygga tyger till en tjusig necessär..

Blommig & fin necessär i riktig Morsan & jag-stil..


Necessären bak..


Necessären är fodrad med ceriserutigt foder och har tre mindre innerfack!


















Å när jag väl va igång sydde jag även en haklapp i samma blommiga tyg (tyget är pu-coated vilket betyder att det har en vattenavvisande yta). Himla söt och praktisk sak till småttingar som gillar att äta själva!



Haklappen öppnas och stängs med kardborreband i nacken.













Så nu tar vi med oss necessären och haklappen ut i snöyran och beger oss till Clarabutiken uppe på torget i Årjäng. Clarabutiken har öppet idag lördag och imorgon söndag, från klockan 10.00 till 15.00. Där finns en massa Morsan & jag-prylar för Er som är på jakt efter mjuka klappar!

Läs mer om Clarabutiken i ett äldre inlägg i bloggen, inlägget finner du  HÄR!

Ha en riktigt fin lördag!
Kram från Morsan & jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar