11 november 2011

Till minsta fötterna..

Idag visar Morsan & jag de här söta tossorna i repris..
Passar bra för småttingar som kryper och lätt blir kalla på kalla/dragiga golv!
Tossor/moccasiner i röd manchester med vita prickar, fodrade med fleecetyg. Öppnas och stängs med kardborreband.




















Tossor i jeanstyg med rött fleecefoder och liten nyckelpiga på!














Tossor i grågrön och vit randigt tyg med linnefoder. Liten matchande knapp.




















Vill man ha dem i ett personligt utförande kan vi sy i andra tyger eller med knapp, rosett, blomma eller stjärna på! Ring eller maila oss så skickar vi gärna foton med tygförslag till er!


Är ni sugna på nåt riktigt gott, och lite juligt till kaffet, så kommer här ett recept på svärmors saffransbullar. Min Darling bakade dem i veckan och de är himlans goda!

Svärmors saffransbullar
150 g margarin
5 dl mjölk
50g jäst eller 1 påse torrjäst
125g kesella
1g saffran
1 ½ dl vit baksirap
1 ägg + 1 ägg till pensling
½ tsk salt
Ca 1,9 liter vetemjöl

Fyllning:
100g margarin
1 dl strösocker
1 ½ tsk  kanel, malen
50g mandel,skalad,hackad

Smält margarinet. Tillsätt mjölk och värm till 37 grader (torrjäst 40).

Rör ner jäst,saffran,kesella,sirap,ägg och salt.
Tillsätt mjöl, men spara ½ dl till utbakningen, och arbeta ihop till en smidig deg.
Jäs degen under bakduk ca 40 min.

Blanda samtidigt ingredienserna till fyllningen.
Baka ut degen i 2 längder och skär dem i 35 bitar.
Forma till runda bullar och gör ett hål i varje bulle med mjölat pekfinger.

Fördela fyllningen i hålen. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt
och låt jäsa ca 25 min. under bakduk.
Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda i mitten av ugnen i 250 grader, 8-9 min.
Lycka till!

Ha en fin helg, kram från Morsan & jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar