8 januari 2011

Flugsvamp och lördagsdessert..

Nej, definitivt ingen flugsvamp! Det här är en fin mössa i bra modell som håller huvudet och öronen varma å goa!

Fleecemössa i röd fleece med vita prickar och vitt kantband.


































Finurlig ögla överst på mössan så att den lätt kan hängas på en krok i hallen eller på dagis..


















I nästa blogginlägg kommer bl.a. en gullig och praktisk fleecebyxa i samma tyg! :)

På nyår åt vi en smarrig pannacotta med vanlij och choklad, men igår kväll gjorde jag en annan god variant för vi hade anledning att fira en smula! :) Här kommer receptet om ni känner för att njuta lite extra denna lördag!

Grundrecept på pannacotta till 4 personer:
3 dl vispgrädde 
0,5 st vaniljstång 
0,5 dl socker
2 st  gelatinblad
1. Skrapa ur fröna ur vaniljstången. Koka upp grädde, socker, vaniljstång med vaniljfrön i en kastrull.
2. Blötlägg gelatinbladen i 5 min i kallt vatten. När grädden kokat upp, dra av den från plattan, och rör ner gelatinbladen så de löser sig.
3. Häll upp i portionsformar, t.ex små dricksglas eller vinglas och ställ i kylen i en timme.

Därefter gjorde jag min egen jordgubbstopping som blev både god å snygg! :)
1. Blötlägg gelatinblad
2. Tina upp ca 16-20 jordgubbar i micron eller i kastrull så de blir varma och mosa dem (Obs! Häll inte av saften som blir när man tinar dem!)
3. Rör ner 1 tsk vaniljsocker och ca 1 msk strösocker.
4. Låt röran svalna lite och häll den sedan försiktigt ovanpå pannacottan.
5. Låt stå ytterligare en timme i kylen.

Jättegott med len pannacottasmak tillsammans med syrliga jordgubbar, det kan jag intyga!

Så gott så här fanns inte tid för nån före-bild! ;)


















Ha en riktigt fin lördag!
Helgkramar från Morsan & jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar