17 september 2010

Hej på mâten!

Ja då va det marknad, mâten, här i Årjäng!
Mâten äger rum tredje helgen i september varje år och då beger sej alla Årjängare upp i den långa mâtensbacken. Mâtenshelgen är en riktig hemvändarhelg då alla "gamla" Årjängare kommer hem från när och fjärran. Alla går sedan på mâten å kikar på allt vad knallarna har att erbjuda, åker karuseller på nöjesfältet och äter kålsoppa och hembakad "kake". Trevlig tradition! :)

Ifjol pratade Morsan & jag på att kanske ordna försäljning av Morsan & jag produkter i mâtensbacken, men det va ju innan vi visste att lilla Ludvig skulle komma till oss! Nu skjuter vi det på framtiden och ser om det går å få till en annan gång.

Det typiska kalla höstvädret som brukar infinna sej till mâten är ju perfekt att stå å sälja varma sköna vetepåsar i. Tänk va många som går där i backen å fryser som skulle bli överlyckliga om de fick med sej en vetepåse från Morsan & jag hem! ;) Men som sagt, det får bli en annan gång!

Igår visade Morsan & jag dreglisar som gick i röda och rosa tyger, idag blir det randigt i rött och i blått..













Klassiska ränder..













Kardborreband i nacken..













Nu står Farsan i köket och har rullat och stekt 50 kötbullar till den årliga kålsoppan. Kålsoppa är verkligen jättegott å det vattnas i munnen, kanske kunde behöva en dreglis själv.. ;)

Sköt nu om Er allihop och ha en riktigt fin helg oavsett om ni ska på Årjängsmâten eller inte!
Kram kram från Morsan & jag!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag skulle vilja köpa lite dregglisar igen. Milos har blivit fläckiga:) Skulle vilja ha en blå, en röd och en grön. Sen så skulle jag bli jätte glad om Milo kom upp på sidan snart:) Skickade bilder för några dagar sedan på hans byxor. Har Ni fått dem?
    Kram J

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica,
    självklart fixar vi dreglisar till Milo! :)
    Skickar ett mail till dej nu med en gång angående beställningen och bilderna har vi fått! Tack så jättemycket! :)
    Kram Lisa

    SvaraRadera